Ik vind het altijd belangrijk als ik met een taak bezig ben het aller beste kwaliteit eruit te halen. Daarom ben ik mij gaan verdiepen in Facebookmarketing. Aan de hand van de STARR-methode leg ik uit hoe ik mij in deze periode heb verdiept in Facebook marketing. Situatie: vanuit Weening Services had ik de taak gekregen om mij bezig te houden met het beheren van de Facebookpagina met als doel meer volgers te genereren. Ik had nog weinig ervaring met het beheren van een Facebookpagina en vond het belangrijk om het beste uit de pagina te halen en ben daarom op onderzoek gegaan. Ik ben op onderzoek gegaan naar hoe ik het efficiënts een pagina kon beheren en hoe ik de beste advertenties opzet. Taak: op onderzoek naar informatie over het beste beheren van de pagina en opstellen advertenties. Actie: Handboek Facebook MarketingIk ben begonnen met het lezen van het boek Handboek Facebook Marketing van Karel Kolb. Tijdens het lezen van het boek heb ik een aantal aantekeningen gemaakt van informatie die ik belangrijk vond voor de pagina van Weening Services. Zo schrijft Karel Kolb dat het belangrijk is om jouw KPI onder de aandacht te brengen. Bij Weening Services is de KPI dat het een klein bedrijf is tegen over de grote bedrijven. Maar ook dat zij advies geven en niet altijd direct op de verkoop zijn gericht. Ook schrijft hij dat je een doelstelling moet hebben voor je pagina: wil je direct verkopen of moeten de mensen naar je website komen? Voor Weening Services was het creëren van volgers belangrijk. Maar ook is het belangrijk dat je je pagina niet overlaadt met informatie, zo zegt Karel dat je een paar thema’s moet hebben waar je meerdere content aan kan hangen. Zo’n thema is namelijk een vast thema wat altijd terug komt. Campagnes kun je veranderen en thema’s niet. Voor Weening Services heb ik toen voor de thema’s: ongedierte, riolering en Weening Services gekozen om over te communiceren. Karel ging ook even in op Facebookadvertenties. Hij ging hier verder niet op in. Maar wel genoeg om te bepalen dat voor Weening Services het belangrijk was om pagina promoten als advertentie te kiezen. Udemy Cursus
Later in het traject ben ik mij nogmaals gaan verdiepen in Facebook marketing, maar ditmaal door middel van een Udemy Cursus. Ik heb een cursus van Ugly Markting Mug gevolgd, hoe sketchy de naam ook was hij bracht mij wel nieuwe inzichten. In fase 5 leg ik uit dat ik een advertentie had gemaakt en door middel van het vergelijken van de data een mini A/B-test had gehouden. Echter had ik deze cursus eerder gevolgd dan had ik mijn A/B-test veel en veel makkelijker kunnen uitvoeren. Je hebt namelijk in Facebook Business een tool dat je onder een campagne, net zoals bij Google ADS, meerdere advertenties kan hangen. Facebook houdt hier zelf in de gaten welke advertentie het beste werkt en geeft dit ook aan. Had ik dit eerder geweten had ik veel tijd kunnen besparen. Over al mijn bevindingen heb ik een blog geschreven. Resultaat: Handboek Facebook Marketing Dankzij het van Karel Kob heb ik stil gestaan bij aspecten die ik anders niet had vastgelegd. Bijvoorbeeld de thema’s waarover ik ging communiceren met de doelgroep, maar ook vooral wat ik als KPI wou gaan communiceren. Door het feit dat ik in vooronderzoek heb uitgevonden dat de concurrenten vooral hun diensten communiceerden en Weening Services zijn KPI, wat ik tijdens een gastcollege heb vastgesteld, advies is kon ik hier mooi op inspelen. Hierdoor had ik de mogelijkheid om unieke content te creëren. Udemy Cursus Door het volgen van de Udemy werd mijn kennis over Facebook Marketing opgefrist. Ik had namelijk al wat meer onderzoek gedaan op Google. Maar door de fimpjes van The Ugly Marketing Mug had ik een goed beeld hoe ik dit in de praktijk goed kon toepassen. Wel was het veel herhaling en heb ik alleen het A/B-testen nieuw geleerd. Over deze cursus vertel ik meer tijdens een voortgangsblog. Reflectie: Het boek van Karel Kolb zou ik zeker aanraden aan een Facebook leek als ik. Mocht je dieper in de stof zitten, dan zal het boek je geen nieuwe handvaten aanreiken. De cursus van Udemy had echter in mijn geval niet echt een toevoeging in het proces. Ik heb enkele dingen weer kunnen opfrissen, maar meer inzichten dan het boek van Karel Kob bracht het ook weer niet. Wat ik wel heb geleerd is hoe ik gemakkelijker kan A/B-testen. Ik hoef nu niet meer zelf Excelbestanden aan te maken en hier alle data inzetten. Vanaf nu kan ik gemakkelijk één opzoeken in Facebookbusiness die dit voor mij doet.