Nadat alle voorbereidingen waren getroffen in de fasen 1 en 2 werd het tijd om aan de slag te gaan. De thema’s waren vastgelegd en de content kon worden ingepland. Situatie: de voorbereidingen die in fasen 1 en 2 waren getroffen waren afgerond. Ik had in mijn notitieboekje vastgelegd wat de doelen van de pagina van Weening Services zouden zijn. Ook had ik de thema’s vastgelegd waarover gecommuniceerd zou worden en de frequentie waarop zou worden gepost. Dit moest echter nog per maand moeten worden vastgelegd in een contentkalender. Taak: mijn taak was om voor de maanden mei, juni en juli een contentkalender te creëren waar de thema’s: ongedierte, riolering en Weening Services in terug kwamen. Maar ook rekening werd gehouden met inhakers zoals Koningsdag. Ik had ook als regel voor mijzelf vastgesteld dat er minimaal om de dag een bericht moest worden geplaatst.Actie: ik ben per maand gaan kijken naar inhakers die in die maand interessant waren voor Weening Services. Zo heb ik met Pasen een inhaker gemaakt met zoeken van paaseieren en verstopte rioleringen. En op Koningsdag heb ik zo’n brug gemaakt met vlooienbestrijding en de vlooienmarkt. Wanneer de relevante inhakers waren ingepland en waren gekoppeld aan de thema’s. Ging ik verder met invullen van de contentkalender. Ik zorgde ervoor dat de verdeling van thema’s evenredig was, het kon natuurlijk gebeuren dat in een maand verstoppingen meer aandacht kreeg dan bijv. branding, maar hier probeerde ik zo veel mogelijk op te letten. Bij de verdeling van de content hield ook rekening met de maanden. Hier had ik een reden voor. Weening Services doet namelijk ook aan wespenbestrijding, dit is erg relevant in de maanden juni – juli etc. Maar ook mieren zijn actief in deze maanden. Bij het maken van de indeling hield ik rekening met dit soort kleine details, zodat je beter kon inspelen op de behoeften van de klant. Wanneer het erg regenachtig was in de maand speelde ik wat meer in op verstoppingen. Als ik een overzicht had gecreëerd van het soort berichten wat per maand verscheen ben ik begonnen met uitwerken van de berichten die bij de posts werden geplaatst. Deze heb ik per ingepland bericht uitgewerkt, zodat gedurende maand alleen nog de afbeeldingen bij de berichten hoefden worden gemaakt. Gedurende periode heb ik in de berichten getest welke aanspreking beter werkte: u en je. In de tweede maand kreeg ik van de naaste omgeving dat zij het verschil hadden gemerkt maar u fijner vonden als zij een dienst moesten afnemen. Ik ben vanaf dat punt verder gegaan met u. In de uitgewerkte berichten heb ik altijd een emoji verwerkt, zodat het iets minder zakelijk overkwam. Ook had ik gelezen dat berichten met emojis erin verwerkt beter worden gelezen dan berichten zonder. Wel heb ik rekening gehouden met het feit dat berichten in mijn opinie niet te kinderachtig werden. De emojis die vaak werden gebruikt waren: 👷🏻♂️🐀🛠🐝🚽. Echter werden er per bericht niet maar dan twee gebruikt. In de berichten werkte ik ook met hashtags. Hiervoor zocht ik de meest relevante zoekwoorden op in Google zoekwoordenplanner. Later heb ik van klasgenoten gehoord dat hier ook andere tools voor zijn. Ook zorgde ik er voor dat bij alle berichten een link werd geplaatst naar de pagina van Weening Services, zodat er leads werden gecreëerd. Ook als ik een bericht plaatste met een artikel van een andere website verwerkte ik de link van Weening Services in het bericht.
Wanneer een bericht helemaal klaar was: ingepland met gemaakte afbeelding. Streepte ik het door in de contentkalender, zodat ik een duidelijk overzicht had van de gemaakte content. Overigens heb ik naar aanleiding van mijn eigen contentkalender ook een blog bericht gemaakt over het maken van een kalender. Resultaat: doordat ik vooraf de berichten inplande had ik een goed overzicht van wat wanneer moest gebeuren. Hierdoor kon ik efficiënt doorwerken, maar vooral had ik een goed overzicht over alle unieke content die op Weening Services werd geplaatst. Zodat de pagina altijd up-to-date is en de inhakers goed benut wordt. Bekijk hier de contentkalenders: april | mei | juni
Reflectie: In de eerste maand vond ik het maken van de contentkalender erg eenvoudig. Maar hoe verder ik de minor in ging, hoe meer content ik al had gemaakt. Op het einde vond ik het erg lastig om ‘nieuwe’ content te bedenken die nog niet was geplaatst. Dit zorgde er voor dat ik eigenlijk altijd creatief moest nadenken. Het is enkele keren voorgekomen dat het bericht was voorbereid en klaar om te plaatsen, maar er een ander bericht eerder online kwam omdat deze relevanter was. Hiervoor heb ik bewuste keuzes gemaakt. Het voorbereide bericht heb ik dan doorgeschoven of niet meer geplaatst. Er is een periode geweest dat ik het bijhouden van de pagina als lastig heb ervaren, dit heeft meer te maken met het feit dat er veel vakanties tussen door kwamen en ik minder stilstond bij de pagina die moest worden gemaakt. Wat ik de volgende keer anders zou doen is mij nog beter voorbereiden op de tussen doorkomende vakanties. Ook zou ik andere tools zoeken om zoekwoorden te bepalen. Ik heb het gevoel dat je met de Goolge zoekwoordenplanner geen relevante hashtags kon vinden.