Naast het zorgen voor organische likes ben ik in deze periode bezig geweest met het opzetten van een advertentie. In Fase 3 heb ik besproken dat ik het Handboek van Facebook Marketing had gelezen. Aan de hand van dit boek had ik bepaald dat ik voor de pagina van Weening Services een advertentie wou opstellen ten bevordering van de likes.
Situatie: Weening Services had voorafgaand in een gesprek aangegeven meer likes te willen generen op hun pagina. De pagina moest actiever, maar er moesten ook meer volgers komen. In het Handboek Facebook Marketing had ik vooraf gelezen wat voor advertenties je kon opstellen op een pagina. Ik heb aan de hand van dit boek gekozen voor een pagina-vind-ik-leuks-advertentie.
Actie: Vooraf aan het proces heb ik met Weening Services een budget van 10,- afgesproken voor de advertentie om te achterhalen of een advertentie echt nut had. Ik heb van dit budget twee advertenties opgesteld die gedurende 5 dagen voor 1,- per dag hebben gedraaid. Na aanleiding van het boek ben ik bezig gegaan met het aanmaken van doelgroepen op de pagina van Weening Services. Weening Services staat bij haar volgers bekend om de volgende diensten: ongedierte bestrijding en riolering ontstopping. Voor deze diensten heb ik verschillende doelgroepen opgesteld. Op het internet heb ik mij eerst ingelezen over hoe ik het beste een doelgroep kon vaststellen op de pagina. Op verschillende pagina’s werd aangegeven dat een doelgroep aan minimaal 3000 mensen moet omvatten. Wanneer je minder hebt in een doelgroep wordt deze te specifiek en zal het bereik minimaal zijn. Vanuit Weening Services had ik minimale handvaten gekregen waar hun doelgroepen meestal aan voldeden: woningbezitters, in het noorden van Nederland. En voor ongedierte waren het vaker horecagelegenheden en boeren. Op basis van deze gegevens ben ik bezig geweest met het opzetten van de doelgroepen. Hieruit kwamen de volgende naar voren.![]()
De eerste doelgroep die hier is geformuleerd is de doelgroep voor ongediertbestrijding en de tweede doelgroep is voor verstoppingen. Ik heb er bewust voor gekozen om de connecties die de pagina al leuk vonden uit te sluiten, zodat daar geen onnodig budget aan werd besteed.

Nadat de doelgroepen waren gespecificeerd ben ik bezig gaan met het ontwerpen van de advertenties. Vooraf heb ik een aantal notities gemaakt waar ik de tekst aan wou laten voldoen.
Op basis van deze teksten ben ik bezig gegaan met het maken van ontwerpen van afbeeldingen die begeleidend bij de tekst op de pagina zou worden geplaatst. In dit proces heb ik meerdere ontwerpen gemaakt. Een van de eerste ontwerpen die ik heb gemaakt was onderstaande.Ik had bewust gekozen om persoonlijk beeldmateriaal van de eigenaar van Weening Services in de afbeelding toe te voegen aangevuld met de kernkwaliteiten. Echter wanneer ik dit ontwerp inleverde ter controle bij https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay werd de advertentie telkens afgekeurd. Achteraf ben ik er achter gekomen dat Facebook een zo’n schoon mogelijke advertentie op hun pagina wil hebben. In de foto’s mogen geen teksten worden verwerkt. Hier kwam ik pas achter nadat ik telkens meer tekst had verwijderd en aan het einde met alleen een foto achterbleef.
Nadat ik alle aanpassingen had gedaan heb ik de advertenties zo ingediend bij Facebook.![]()
Na twee dagen bleven de likes op de pagina door de advertentie van rioolreiniger achter en kregen we heel veel vind ik leuks door ongedierte bestrijder advertentie. Na een aantal dagen heb ik de foto van rioolreiniger veranderd in dezelfde foto als bij ongediertebestrijder. Toen ik deze foto had veranderd zag ik een stijgende lijn in de vind-ik-leuks.
Ook werden er door omstanders alleen een vind-ik-leuk achtergelaten op de afbeelding, dit was echter niet de intentie van de advertentie. Ik heb deze mensen door middel van een knop nog uitgenodigd om de pagina leuk te vinden.
Resultaat: het resultaat van dit proces is dat Weening Services erg is gestegen in de het aantal volgers op de pagina. Niet alleen de vind ik leuks gingen omhoog, maar ook het bereik. Ik heb ook meer informatie kunnen verzamelen over de doelgroep die Weening Services op Facebook bereikt. Zo heb ik kunnen inzien dat er meer mannen op de pagina terecht komen dan vrouwen. Alleen wanneer ik naar de nieuwe vind-ik-leuks keek zag ik dat meer vrouwen de pagina leuk vonden dan mannen, dat was een grappig feitje.![]()
Reflectie: Persoonlijk heb ik geleerd om een advertentie op te zetten op Facebook. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je in de advertentiefoto’s geen tekst mocht gebruiken. Hier kwam ik na meerdere aanpassingen en enige frustratie pas achter. Had ik eerst onderzoek gedaan naar wat voor foto’s je mocht gebruiken, had ik minder tijd hoeven te besteden aan het telkens aanpassen van de foto’s. Ook heb ik aan de hand dit proces geleerd wat nu het beste qua content scoort op de pagina. Een foto met frontaanzicht scoorde in het begin velen malen beter, maar ook hoe je deze advertentie het beste kon bijhouden.